
Příprava předškoláků
Co dalšího děláme pro předškoláky v MŠ:
Podpora předčtenářské gramotnosti pro děti předškolního věku
V naší mateřské škole cíleně připravujeme předškoláky před vstupem do základní školy prostřednictvím Metody dobrého startu a Hláskáře (Trénink jazykových schopností - fonematické uvědomování)
Metoda dobrého startu (MDS)
Cvičení MDS u dětí s normální psychomotorickou úrovní rozvoj aktivizují, u dětí s poruchami rozvoje upravují nepravidelně se rozvíjející funkce.
Pro úspěšný a bezproblémový start v první třídě je důležité kvalitní smyslové vnímání a přiměřeně rozvinuté motorické schopnosti. MDS má však velmi dobrý vliv i na celkový rozvoj dětí, s ohledem na jejich individuální možnosti a schopnosti.
MDS je metodou motoricko - akusticko - optickou. Všechny tři složky na sebe navazují a vytvářejí tak cvičení pohybová, pohybově - sluchová a pohybově - sluchově - zraková. Soubor tvoří jednoduché grafické předlohy, které jsou uspořádány podle stupně obtížnosti. Každý grafický vzor doprovází pečlivě vybraná písnička. Rytmus písně je shodný se strukturou daného vzoru.
MDS u dětí rozvíjíme:
- posílení jazykových a komunikativních kompetencí dětí
- zdokonalení pravolevé a prostorové orientace
- zdokonalení sluchového vnímání (sluchová analýza, syntéza, diferenciace)
- chápání časových vztahů
- procvičení rozlišování barev
- prohloubení schopnosti koncentrace, pozornosti a paměti
- procvičení zrakově pohybové koordinace
- zdokonalení úchopu psací potřeby a uvolnění svalstva ruky
Hláskář – Trénink jazykových schopností podle Elkonina
„Když se předškoláka zeptáme, které slovo je delší, zda slovo had nebo slovo žížala, odpoví had.“
Trénink fonematického uvědomování se skládá ze 4 témat rozpracovaných do 33lekcí, kdy děti formou hry v krajině slov a hlásek získávají představu o slově jako formě, která nese význam a naučí se orientovat v hláskové struktuře slova. Potom budou umět dobře číst a psát. Při učení děti provází pohádkové postavy – pan Slabika, pan Délka, Hlásulky, Hláskojedi a kamarádi Tap a Ťap.
Toto učení rozvíjí u dětí pozornost, sebekontrolu, samostatnost a kritické myšlení. Děti si upevňují spolupráci ve skupině, dvojicích, nacházejí společná řešení a vzájemně si pomáhají. Jsou zde zařazeny úkoly s „chytáky“ označované jako „past“, což přispívá ke vnímavosti a kritickému myšlení.
Důležité je, aby děti nejdříve rozlišovaly hlásky systémově (samohlásky/souhlásky, krátké/dlouhé samohlásky, tvrdé/měkké souhlásky) a pracovaly s nimi a ne naopak, kdy se děti učí jednotlivé hlásky, které jsou zrovna v učebnici a vnímají pouze význam slova bez pochopení jeho zvukové stavby. Pochopení zvukové stavby slova pomáhá dětem při čtení a psaní přirozenou cestou, působí tak preventivně proti možnému selhání ve škole a u dětí, které mají vývojovou poruchu učení (dyslexie, dysortografie).
Systematický trénink těchto fonematických schopností se významně podílí na tzv. předčtenářské dovednosti.
Než půjdu do školy
Předškoláky kromě mnoha možností přípravym kterými předškoláky připravujeme pro vstup do základního vzdělávání, nabízíme jim také ucelenou přípravu pomocí pracovního sešitu, který rozvíjí děti v kognitivních oblastech.
Jak mohou své děti podpořit a připravit rodiče:
adaptace na 1. třídu https://www.npi.cz/images/publikace/adaptacni_obdobi_zakladni_skola_2_vyd.pdf
podpora dítěte v domácím prostředí https://decode.raabe.cz/wp-content/uploads/2024/05/CZ_DECODE_Prirucka-pro-rodice.pdf