+420 777 364 188
celadenskaberuska@seznam.cz

akce ekoškoly

6. Krok Ekoškoly - INFORMOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE
Dáváme vědět o tom, co děláme v rámci programu Ekoškola uvnitř i vně školy. Zároveň rozšiřujeme spolupráci i mimo Ekotým. Dochází tím k zviditelnění a pochopení naší činnosti a motivaci okolí k zapojení do práce v programu.

INFORMACE JSOU SEŘAZENY POSTUPNĚ CHRONOLOGICKY

 

EKOŠKOLA VE ŠKOLNÍM ROCE 2019/2020:

 

Schůzka Ekotýmu 2019/2020 virtuálně

Protože se nemůžeme sejít osobně, natočili jsme vám video z virtuální schůzky Ekotýmu. Celý zápis ze schůzky Ekotýmu naleznete v sekci Zápisy z ekoschůzek

https://youtu.be/HF03rK9uS04

 

4. Schůzka Ekotýmu ve školním roce 2019/2020

Pozor změna - z důvodu vyhlášení nouzového stavu a riziku onemocnění COVID-19, se termín přesouvá, zatím na neznámý termín.

Dne 16. 3. od 16 do 16:45 proběhne 4. schůzka Ekotýmu ve školním roce 2019/2020

Program schůzky:

 

Reportáž - Když krokodýla, tak vychovaného

Od podzimu členové Ekotýmu zjišťovali, jak jsme na tom v tématu Prostředí a plánovali, jak jej zlepšit ve škole i na školní zahradě. Vytvořili jsme plán s úkoly pro děti i dospělé a postupně začínáme měnit naše plány ve skutečnost. Například jsme zavedli dětskou službu Ekoškolí pomocník. Ten má na starost hlídat, jestli nesvítíme zbytečně, zda neplýtváme vodou a správně třídíme odpad. Obnovujeme informační cedule na zahradě a připravujeme příbytky pro volně žijící zvířata na naši školní zahradu. Koncem března uspořádáme akci „Z“ a vlastními silami se pustíme do úprav zahrady, ať je funkční, bezpečná, estetická a doufáme, že se v létě budeme všichni těšit z motýlí louky. Postupně budeme vybavovat zahradu dalšími užitečnými prvky, které budou dětem pomáhat k rozvoji i hře. A protože zahrada slouží dětem, tak jsme se i jich ptali, co by na zahradě chtěli mít. Některé odpovědi nás inspirovaly a jiná přání jsou těžko splnitelná, posuďte sami. Na zahradě chci mít: Květinky; Skluzavku; Bazén; Místo trubek na hulákání opravdovou klouzačku; Aby tam byli netopýři, Aby tam lítali motýli, Trampolínu; Aby mě tam nikdo neotravoval; Poklad s diamanty; Podzemní úkryt na zbraně a tunel, ať můžeme utéct ze školky; Bránu s dráty a elektrikou; Vychovaného krokodýla; Kanóny; Nahaté morče.

Jana Bartošová

 

Takto vypadá náš Plán činností k tématu Prostředí

 

Prezentace činnosti Ekoškoly na karnevalu

Letošní karneval "Pohádkové bytosti z přírody" byl opět propojený s tématem Ekoškoly, s Prostředím. V průběhu karnevalu se mohli všichni návštěvnící seznámit s Analýzou, Plánem činností a Ekokodexem. Protože na karneval zavítala i TV Polar, bude Ekoškola prezentována i v rámci médií.

 

3. Schůzka Ekotýmu ve školním roce 2019/2020

Dne 9. 12. od 16 do 17h proběhne 3. schůzka Ekotýmu ve školním roce 2019/2020

 

 

 

Reportáž ze schůzky Ekotýmu

Ekoškola, pojem, který je s naší MŠ spojen už několik let. Každý si pod tím, jak pracuje taková Ekoškola může představit něco jiného. Chcete se nejen o ní samotné, ale i o práci našeho Ekotýmu dozvědět více? Pak si nyní uvařte dobrý čaj nebo kávu, pohodlně se usaďte a nechte se unést následujícími řádky.

Ekoškola je mezinárodním programem, který spatřil světlo světa v roce 1994 v Kodani. Za ty roky se rozšířil do mnoha škol ve spoustě zemí světa.

Základem celého programu je 7 kroků, které dětem ze zapojených škol, ale i jejich rodičům a učitelům pomáhají nejen zorientovat se v takto důležitém tématu, jakým ekologie je, ale také jim dává prostor k tomu, aby mohli být iniciátory, spoluautory pozitivní změny v rámci školy, popřípadě i obce.

Slouží i jako skvělá motivace nově vyrůstající generace k tomu, aby byli k naší Zemi a ke krajině kolem nás citliví a aktivně přemýšleli nad tím, jak ji chránit.

V roce 2005, zásluhou vzdělávacího centra Tereza, byl program Ekoškoly přesunut i do českých podmínek. Na začátku se do programu zapojilo 10 pilotních škol, jejichž počet se během let vyšplhal téměř na 500. Přes 50 mateřských škol se dokonce může pyšnit mezinárodním titulem Ekoškola a mohly si tudíž ve své škole vyvěsit velkou zelenou vlajku, jež je symbolem Ekoškoly.

Náš dětský Ekotým se schází vždy, když je to potřeba a zamýšlí se nad tématem spolu s paní učitelkou Janou, která dokáže povídání k tématu a dílčí úkoly vymyslet vždy tak, že děti neuvěřitelným způsobem vtáhne do problému. Velký Ekotým se v tomto školním roce sešel zatím dvakrát.

Na první schůzce jsme se setkali s členy z předchozího roku a přivítali nové nadšence.  Stanovili jsme si společně pravidla, která nám při chodu našeho Ekotýmu pomohou. Rodiče a učitelky si mezi sebe rozdělili otázky orientované na téma prostředí, aby pečlivou analýzou zjistili co nejrelevantnější informace. Byly připraveny i činnosti pro děti, aby se pro ně schůzka stala zajímavější. Pátrání po 7 krocích různě poschovávaných tak, aby se za účelem jejich nalezení spojily a kooperovaly spolu při jejich hledání, skládání obrázku a mnohé další.

Druhou schůzkou jsme navázali na tu předchozí. Znovu jsme svým souhlasem posvětili námi stanovená pravidla a přešli jsme na vyhodnocování analýzy, která nám ukázala několik zajímavých směrů, kterými bychom se mohli vydat. Kterým z nich se vydáme? Na kterou z věcí se zaměříme? Děti spolupracovaly s velkým nadšením, a proto pak sebe, ale i své rodiče, mohly odměnit památečními dřevěnými medailemi „Ekotým“. Tím posvětili své členství v Ekotýmu. Ale než se z nich mohly těšit, musely se poprat s obtížným úkolem, najít místo, kde jsou schované.

Na naší nástěnce Ekoškoly se teď mohou rodiče vyjadřovat k jednotlivým bodům, které z Analýzy vyplynuly a rozvíjet je. Jsme všichni zvědaví, k čemu dospějeme a nemůžeme se už dočkat další schůzky, kde již budeme podrobně rozpracovávat plán činností, který bude prolínat vším, co v rámci enviromentální výchovy budeme chtít dětem předat. Jedno už víme jistě, rozhodně chceme obnovit hmyzí domečky, které už kdysi byly součástí venkovních prostor naší MŠ. A co rovněž víme? Že jsme pro danou věc dostatečně zapálení a doufáme, že v naší práci budeme úspěšní tak, jako doteď.

Kateřina Lusková

 

Sára Střelcová nakreslila, jak probíhá schůzka Ekotýmu

 

 Kryštůfek Ambrůz se svým tatínkem prezentuje výsledky analýzy

 

Připojili jsme se do světového Dne Ekoškol

Co malého, co děláme my/já, můžete udělat pro svět i vy, aby byl náš život dlouhodobě udržitelný? Co bych změnil, kdybych měl neomezenou moc?

https://youtu.be/Uq7zhF7qf6Y

 

2. Schůzka Ekotýmu ve školním roce 2019/2020

Dne 31. 10. od 16h proběhne 2. schůzka Ekotýmu ve školním roce 2019/2020

Program schůzky:

Čas:

 

Ekoškola na druhou aneb Čeladná se pyšní školou s titulem Ekologická škola Moravskoslezského kraje ve školním roce 2018/2019

Minulý rok jsme jásali radostí, když jsme zjistili, že jsme mezi oceněnými školami v soutěži o Ekologickou školu Moravskoslezského kraje získali referenční list a letos byla naše radost ještě větší, když jsme v kategorii mateřská škola zvítězili. A čím jsme porotu, která o vítězi rozhodovala zaujali? Dá se říct, že celkovou koncepcí výchovy a vzdělávání dětí v oblasti environmentální výchovy. Velkou roli v tom hraje naše zapojení do programu Ekoškola, díky které jsme se inspirovali v mnoha aktivitách. V loňském roce jsme se zabývali odpady, kdy jsme mimo jiné s rodiči vybudovali kompost na zahradě z náletových dřevin, který teď slouží nejen škole, ale pro hotový kompost si k nám můžete dojít i vy pro využití na vaše zahrady. Také jsme děti posadili za šicí stroj a ušili s nimi lehké látkové pytlíky pro jejich rodiny a členy Senior Club Čeladná, aby při nákupech nemuseli používat jednorázové sáčky. Oporou v našem úsilí jsou rodiče dětí a členové Ekotýmu, kterými se můžete stát i vy a společně s námi ovlivňovat životní prostředí ve svém okolí nebo se můžete přidat k některé z úklidových akcí či jiných aktivit, které jako škola pořádáme. A co z toho máme? Kromě pocitu z dobře odvedené a smysluplné práce, jsme k titulu Ekologická škola Moravskoslezského kraje ve školním roce 2018/2019 získali také finanční prostředky, kterými zlepšíme prostředí dětí. V tomto školním roce nás opět čeká audit, který rozhodne, zda budeme moci další dva roky používat titul Ekoškola, tak nám držte palce, abychom v našem úsilí nepolevili a byli nadále Ekoškola na druhou.

Jana Bartošová

Slavnostní předání titulu Ekologická škola Moravskoslezského kraje v roce 2018-2019

 

 

1. Schůzka Ekotýmu ve školním roce 2019/2020

Dne 10. 9. 2019 proběhla 1. schůzka Ekotýmu ve školním roce 2019/2020. O tom, jak schůzka probíhala a co je v plánu do příští schůzky se dočtete v sekci "zápisy z ekoschůzek". Příští schůzka velkého Ekotýmu proběhne koncem října.

 

 

 

EKOŠKOLA VE ŠKOLNÍM ROCE 2018/2019:

Školní rok 2018/2019 je uazvřený a můžeme rekapitulovat, co se nám podařilo, co se nepodařilo a čemu se budeme věnovat později.

Vyhodnocení plánu pro školní rok 2018/2019:

 

 

REPORTÁŽ - Slavnost s odpadky

Zahradní slavnost uzavírá školní rok a je setkáním, kde se loučíme s dětmi i rodiči. Během akce plní děti úkoly za pomoci rodičů na téma, které pro nás bylo v tomto školním roce aktuální ve spojení s Ekoškolou. Jak už možná z předchozích příspěvků víte, zabývali jsme se Odpady. Jaké úkoly se dají plnit s odpadky? Asi vás napadá tvoření z různých druhů odpadů, ale my jsme byli ještě nápaditější. Například jsme na zahradě vytvořili malý hřbitov odpadků a v čase budeme pozorovat na vlastní oči, jak dlouho se rozkládá papír, plast, sklo či bioodpad. A jakou úlohu měly děti? Nejen ty z Ekotýmu prezentovaly, jak jsme vytvářeli společně s rodiči nový kompost na školní zahradě a vysvětlovali dospělým, co do něj patří. Ale co s tou hromadou kompostu budeme dělat? Co říkáte na nabídku „Naše odpady na vaše zahrady“? Máte zahrádku, kterou potřebujete oživit kompostem? Nebo potřebujete jen trochu kompostu do květináče? Přijďte k nám a naberte si. Co máme, rádi rozdáme a vrátíme zpět do přírody.

Jana Bartošová

 

Už víme, co do kompostu patří a co nepatří.

 

 

Zde odpočívají odpadky

 

 Děti vysvětlují, kčemu se kompost využívá a nabízejí jej do vašich domácností

 

KOMPOST JSME NA ZAHRADĚ MĚLI, ALE UŽ BYL PLNÝ CELÝ, PROTO S EKOTÝMEM JSME SE SEŠLI A ŘEŠENÍ RYCHLE NAŠLI.

NOVÝ KOMPOST POSTAVÍME, S ODPADKY PAK ZATOČÍME. TAŤKOVÉ SI PILY VZALI, K ŘECE RYCHLE POSPÍCHALI.

PO ÚKLIDU V ZAHRADĚ, KOMPOST UŽ BYL V OHRADĚ. TEĎ MÁME KOMPOSTU PLNO, DOBŘE NÁM V NĚM KLÍČÍ ZRNO.

MY SE S NÍM VŠAK ROZDĚLÍME A ÚRODU VÁM ZLEPŠÍME.

 

 

KAMPAŇ OBYČEJNÉHO HRDINSTVÍ

Po dobu jednoho týdne od 29. 4. do 5. 5. 2019 jsme se stali hrdiny a přijali výzvu v kampani obyčejného hrdinství. A Jak výzva dopadla?

33 hrdinů a hrdinek ušetřilo 4 vany vody

56 hrdinů a hrdinek strávilo 482 hodin venku (po práci a po škole i přes nepřízeň počasí.

18 hrdinů a hrdinek zasadilo 100 rostlin a 12 stromů (i přes nepřízeň počasí)

16 hrdinů a hrdinek ušetřilo (nepoužilo)  57 igelitových tašek

11 hrdinů a hrdinek vyprodukovalo o 71% méně odpadu než průměrný Čech

16 hrdinů a hrdinek díky dnům bez jízdy automobilem či spolujízdou ušetřilo přírodu stejně, jako kdyby vysadili 2,4 stromů.

20 hrdinů a hrdinek za týden ušetřilo (nesnědlo) tolik masa, že zachránili (nesnědli) 1,2 velkého zvířete a ušetřili 436,8 kg oxidu uhličitého.

Výzva už sice skončila, ale to neznamená, že v ní nemůžete pokračovat. A o čem výzva byla? To si můžete přečíst v následujícím textu.

KAMPAŇ OBYČEJNÉHO HRDINSTVÍ 7 dní, kdy můžeš se svojí školou i rodinou zlepšit svět!

"Nepřijela jsem sem prosit světové lídry, aby se začali starat. Ignorovali jste nás v minulosti a budete nás ignorovat i dál… Naučila jsem se, že nikdy nejste příliš malí na to, abyste mohli něco změnit!"

Studentka Greta Thunbergová ve svém proslovu světovým lídrům na klimatické konferenci.

MILION MALÝCH ZMĚN MŮŽE BÝT VÍCE NEŽ JEDNA VELKÁ

Kampaň obyčejného hrdinství

Na změnu klimatu mají velký vliv skleníkové plyny, které v atmosféře zachytávají sluneční paprsky do tepelné pasti. Tyto plyny (například oxid uhličitý) vznikají spalováním fosilních paliv nebo je produkují během svého metabolismu miliardy krav, chovaných dnes na planetě k produkci masa. V České republice je největším producentem oxidu uhličitého průmysl, hlavně elektrárny a pak automobilová doprava.

Vůle státu nebo průmyslníků ke snížení produkce oxidu uhličitého je nízká. Pokud tedy není motivace ze shora, je dobré ji tlačit ze zdola. Čím více lidí bude zlepšovat svět malými kroky, které budou bojovat proti klimatickým změnám, tím větší bude jejich vliv na státní instituce i průmyslníky. Obyčejné hrdinství je chování, které každý den zlepšuje náš svět skrze naše skutky!

Kampaň je určena pro Ekoškoly v České republice s cílem zapojit co nejširší komunitu v jejich okolí! Školy během jednoho týdne zkusí skrze žáky, učitele, rodiče a další lidi zlepšit svět tím, že začnou plnit jednu či více výzev!

Zapoj se do 7 malých výzev po dobu 7 dní a pomoz zlepšit tento svět! Výzvy mají různou obtížnost: 1 nejlehčí, 5 nejobtížnější

Každý jedinec si může vybrat, kolik výzev chce plnit. Může to být jedna nebo klidně všechny! Důležitá je dlouhodobost, vydržet plnit výzvu celý týden!

  1. Výzva Obtížnost 1

Nenechávej téct vodu při čištění zubů! Nalej si vodu do kelímku nebo si jen krátce vypláchni ústa!

Pokud budeš tento postup dodržovat celý rok, tak ušetříš 8 plných van vody nebo 6 424 čajových šálků.

Kolik van plných vody se ušetří díky zapojení rodin skrze vaší školu?

  1. Výzva Obtížnost 2

Zasaď kytku! Zasaď si kytku, bylinu nebo strom. Můžeš venku (strom určitě) nebo i doma do květináče.

Rostliny a zvláště stromy absorbují ve velkém oxid uhličitý, který je jeden ze základních plynů stojících za skleníkovým efektem. Jeden hektar lesa za rok z ovzduší naváže a vymaže oxid uhličitý v množství 15 tun, tedy tolik, kolik vypustí středně velké auto za 100 000 km.

Kolik nových rostlin jste společně vysázeli? Je jedno, jestli je to pro začátek bylina nebo rovnou malý strom, vše se v tomto týdnu počítá.

  1. Výzva Obtížnost 2

1 hodina tvého času! Každý den buď minimálně jednu hodinu venku v přírodě (i kdyby to měl být městský park).

Zároveň zkuste přesvědčit učitele, že i některá výuka může probíhat venku. Pohyb venku totiž zlepšuje psychickou pohodu, paměť a zvyšuje imunitu.

Kolik hodin členové rodin strávili za týden venku (mimo svoji práci a školu)? Kolik tříd ze školy strávilo venku alespoň 1 vyučovací hodinu za den v rámci vyučování?

  1. Výzva Obtížnost 3

Buď věrný! Buď věrný jedné tašce. Kup si nebo vyrob látkovou tašku či síťovku a jen tu používej na nákupy.

Nevyužívej plastové tašky ani nové papírové tašky (Bohužel i papírová taška zatěžuje životní prostředí! Při její výrobě dokonce více než plastová.)

Kolikrát za týden členové všech rodin zapojených do výzvy využili látkovou tašku při nákupech a dalších činnostech?

  1. Výzva Obtížnost 4

Neprodukuj odpad! Nakupuj tak, abys produkoval co nejméně odpadu (tříděného i směsného). Vejde se všechen tvůj odpad po deseti dnech do jednoho 10-ti litrového pytle?

Průměrný Čech vyprodukuje ročně zhruba 320 kg odpadu, z toho zhruba 13 % tvoří tříděný odpad. To je průměrně 6,14 kg na člověka za týden. Kolik kilogramů odpadu, včetně toho tříděného, vyprodukuješ za týden (zvaž pytel na klasické váze)? Pokud kompostuješ, tak bio odpad nepočítej.

O kolik procent odpadu méně jste vyprodukovali za celou školu, respektive za rodiny, které se přes školu do výzvy zapojily? Bude to méně, než vyprodukuje průměrný Čech za týden?

  1. Výzva Obtížnost 5

Nejezdi autem! Vynechej na 7 dní jízdu autem a využívej jen hromadnou dopravu nebo kolo/koloběžku atd. Pokud to není z různých důvodů možné, tak výzvu změň na: Pojedu jen vždy plným autem (spolujízda…)

Při celoročním využívání hromadné dopravy místo auta budeš mít na přírodu stejný dopad, jako kdybys zasadil 16 stromů. Podobného výsledku dosáhneš, i když budeš jezdit vždy plným autem.

Kolik jste „zasadili stromů“, když jste využívali hromadnou dopravu místo auta či jste jezdili zcela plným autem?

  1. Výzva Obtížnost 5

Nejez maso! Omez pokrmy z masa na minimum nebo nulu. Zkus sedm dní hledat alternativy, které by ti maso nahradily nebo ti odvedly pozornost od chuti na něj. Produkce masa, hlavně chov hovězího, přispívá k produkci skleníkových plynů více než všechna automobilová doprava na této planetě dohromady. Za jeden den bez masa ušetříš 9,1 kg CO2 a „zachráníš“ 0,025 zvířete.

Kolik CO2 díky minimalizaci konzumace masa ušetřili lidé zapojení ve školní výzvě?

  1. Výzva Obtížnost ?

Přidejte si klidně další výzvy! Je to jen na vás.

Chcete bojovat dál proti klimatické změně a přitom plnit další výzvy? Tak si každý den zopakujte naše motto:

Velké změny začínají od nejmenších!

 

REPORTÁŽ - Jaký je rozdíl mezi kompotem a kompostem?

Zní to jako otázka z pořadu Nikdo není dokonalý. My jsme se takto zeptaly dětí a ptaly jsme se za jistým účelem. Využili jsme totiž výzvu firmy IKEA ČR, která každý rok nabídne příležitost školám zapojených do mezinárodního programu Ekoškola, který v ČR koordinuje TEREZA z.ú., a které chtějí svým projektem zlepšit životní prostředí ve škole a svém okolí. Příležitost spočívá v tom, že škola pošle svůj Plán činností, který Ekoškoly zpracovávají každý rok na jedno z daných témat a vybrané školy pak budou mít svůj projekt podpořen i finančně. Možná si z našich předchozích článků pamatujete, že se zabýváme tématem Odpady. A protože víme, že velké změny začínají od nejmenších a že se stovka drobných činů stane velkým skutkem, zaměřili jsme se na to, co zvládneme my ve školce s dětmi a rodiči. Od minulého roku pečujeme svými silami o zahradu mateřské školy. S rodiči jsme udělali jarní úklid zahrady, kosíme si trávník, zastřihujeme vrbové prvky a s dětmi hrabeme listí. Část biologického odpadu vozíme na čeladenský kompost a část zůstává v MŠ. Máme totiž vlastní kompost, do kterého mimo odpad ze zahrady dáváme také podestýlku zvířat a další zbytky, které do kompostu patří. Plán se týkal kompostu, ten náš je totiž malý a tvoříme ho více, než spotřebujeme. Vymysleli jsme a naplánovali, jak jej zvětšit a jak jej upotřebit, ale to se nechte překvapit později. Stejně jako v IKEA ČR věříme, že našim plánem a jeho realizací s dětmi i rodiči ovlivníme životní prostředí v našem okolí. Vážíme si ocenění, že jsme byli vybráni mezi 10 nejúspěšnějších projektů mateřských, základních i středních škol z celé České republiky. A jak dopadla naše otázka dětem na rozdíl mezi kompotem a kompostem? Děti si myslí, že jsou tam jiná písmenka, že to nemůžou vědět, protože to taťka ještě neříkal, že kompot je lepší, že kompot je jídlo a kompost nějaké odpadky a že kompot je prostě kompot.

Jana Bartošová (zveřejněno ve zpravodaji obce Čeladná 3/2019)

Takto vypadá náš kompost nyní

 

 

Výsledek výzvy "Měníme školu s IKEA"

 

Milí členové Ekotýmu,

moc děkujeme za přihlášení vašeho projektu do IKEA výzvy „Měníme školu s IKEA. S radostí vám oznamujeme, že váš projekt v IKEA výzvě uspěl a zařadil se tak mezi 10 nejlepších projektů. Oceňujeme vaší kvalitní práci, kterou v programu děláte, a nadšení, se kterým jste se do ní pustili. Jsme rádi, že máme v programu Ekoškola zapojené tak kreativní a akční žáky i učitele.

 

Váš Ekotým získává finanční odměnu 10.000 Kč na realizaci vašeho projektu.

Během týdne se vám ještě ozveme s konkrétními doporučeními, které k vašemu projektu měli členové poroty. Budeme rádi, pokud se vám jejich připomínky podaří zohlednit. Zároveň pošleme i smlouvu a další technické informace.

 

Přejeme, ať se vám daří nejen v Ekoškole!

Za tým Ekoškoly Jitka Krbcová

 

 

3. Schůzka Ekotýmu ve školním roce 2018/2019

 

Zveme všechny stávající členy i další zájemce na schůzku Ekotýmu, která se koná ve čtvrtek 28. 2. 2019 od 16:00 v MŠ. Na schůzce budeme prezentovat rozpracovaný Plán činností, který budeme doplňovat. Také se budeme věnovat dosavadním výsledkům a výstupům. 

 

 

Informace - Zapojili jse se do výzvy Ikea 2018/2019 s projektem "Naše odpady do vaší zahrady"

 

https://www.celadenskaberuska.cz/admin/files/ModuleText/33/vyzva-2018-2019-ms-celadenska-beruska.pdf

 

 

 

REPORTÁŽ - Ekotým perlí

 

 (zveřejněno ve zpravodaji obce Čeladná 2/2019)

 

 

REPORTÁŽ - Známe výsledky Analýzy

30. 11. 2018 proběhla 2. schůzka Ekotýmu tohoto školního roku, na které její členové prezentovali výsledky Analýzy. Každé otázka byla zpracována originálně, zároveň velmi pečlivě a zodpovědně. Členové Ekotýmu hned navrhovali, čím bychom se měli zabývat v Plánu činností.

(zveřejněno ve zpravodaji obce Čeladná 1/2019)

 

Lukášek a Eliška s maminkou prezentují výsledky svého zjišťování.

 

 

 

2. Schůzka Ekotýmu ve školním roce 2018/2019

proběhne ve čtvrtek 29. 11. 2018 v 16:10

Na schůzce budeme prezentovat Analýzu tématu odpady z jejichž výsledků vybereme cíle a záměry, kterým se budeme tento školní rok věnovat.

 

 

 

 

REPORTÁŽ - Vyklič semínko

Školní rok 2017/2018 už je sice dávno za námi, přesto ještě sklízíme plody naší práce za toto období. S velkou radostí jsme přivítali zprávu, že jsme uspěli v soutěži, kterou pořádá Krajský úřad Moravskoslezského kraje. V soutěži Ekologická škola Moravskoslezského kraje za rok 2017/2018 jsme byli mezi osmi oceněnými školami. Jsme přesvědčeni o tom, že k výsledku přispěla obhajoba titulu Ekoškola, dlouhodobé environmentální zaměření školy a především aktivní zapojení všech aktérů školy v environmentální oblasti. Možná si i vy vzpomenete, že každý duben s rodiči a dětmi s Ekoškolou uklízíme Čeladnou nebo že pořádáme bazárky, informujeme, pěstujeme, chováme, šetříme, sbíráme a třídíme. Všechny tyto aktivity pomáhají chránit životní prostředí a nyní jsme za ně získali ocenění a finanční dar na nákup pomůcek, které budou u dětí rozvíjet zájem o přírodu. Titul ne-titul, určitě nebudeme zahálet. Už nyní pracujeme s dětmi na dalším celoročním tématu Ekoškoly, kterým jsou odpady. Protože víme, že obec dlouhodobě řeší třídění a množství odpadů, věříme, že v dětech zasejeme semínko občanské odpovědnosti, které přenesou i do svých rodin.

Jana Bartošová (zveřejněno ve zpravodaji obce Čeladná 11/2018)

Slavnostního aktu vyhlášení cen se zúčastnil i starosta obce Čeladná, pan Pavol Lukša.

 

 

REPORTÁŽ - Vyhrála vlastní cenu

„Jablko nepadá daleko od stromu“, bylo motto naší jablečné akce pro rodiče s dětmi. Ale co byste měli z toho, že vám popíšeme, kdy, co a jak…..bylo fajn. My jsme se rozhodli, že se s vámi raději podělíme o recept výherního pokrmu. A co že bylo tou lákavou výhrou za vlastně připravený pokrm z jablek? Ano správně, demižon, čeho jiného než jablečného moštu, který nám do soutěže věnovala paní Sládková. Že už víte, kdo ho vyhrál?      

 Jablečné crumble

Suroviny pro 4 osoby

4jablka, 150g cukru, 100g mouky, 90g másla, 30g drcených mandlí, 1 lžička skořice, sůl

  1. Jablka oloupejte a nakrájejte na kousky. Smíchejte je se skořicí a 50g cukru.
  2. Jablka orestujte na prudkém ohni na troše másla 50g cukru. Po 6 až 7minutách je vysypte do zapékací formy.
  3. Ve větší míse rukama promíchejte zbylé máslo, cukr, mouku, drcené mandle a špetku soli tak, aby vznikla drobenka.
  4. Drobenkou zasypte jablka a pečte 25 minut na 180 °C.

Tip od naší výherkyně, použila cukr Muscovado a drcený kardamon, dobrou chuť.

Lucie Kaločová (zveřejněno ve zpravodaji obce Čeladná 11/2018)

 

Přece jenom pár drobností z akce prozradíme. Opět jsme ji propojili s tématem Ekoškoly, kterým je pro tento školní rok téma Odpady. Návštěvníci pro tvoření využili prostředky z přírodních materiálů, které nezatěžují životní prostředí a také jsme návštěvníky akce prověřili ze znalostí o jablku formou zábavného kvízu, během kterého se účastníci mimo jiné dozvěděli, jak se dají využít ohryzky či slupky z jablka.

 

 

REPORTÁŽ - Ekoškola pokračuje

Sotva začal školní rok, už se v Čeladenské berušce konala první letošní schůzka členů Ekotýmu. A že to není týmeček, ale opravdu velký tým, nás moc potěšilo. Sešli se zkušení dětští "absolventi" školky, kteří ve výtvarné dílničce provázeli nováčky při výrobě označení jednotlivých funkcí členů Ekotýmu a také dospěláci, které činnost Ekoškoly zajímá. My všichni jsme si vysvětlili a zopakovali, o co nám jde především. Abychom se ve školce, v naší obci a v našich domácnostech, chovali šetrně k přírodě, a také, aby tomu porozuměly naše děti a ohled k přírodě se stal přirozenou součástí jejich myšlení. Pro letošní rok bylo hlasováním dětí i dospělých vybráno téma "odpady". Čeká nás tedy spousta práce. O tom, co jsme zjistili, naplánovali a co se pokusíme změnit a vylepšit, se s vámi příště rádi podělíme.

Gábina Kahánková (zveřejněno ve zpravodaji obce Čeladná 10/2018)

 

Děti z Ekotýmu vyrábí označení funkcí pro členy Ekotýmu.

 

1. Schůzka Ekotýmu ve školním roce 2018/2019

proběhne ve čtvrtek 20. 9. 2018 v 16 hodin

Během schůzky představíme Ekoškolu a její filozofii, společně navrhneme role jednotlivých členů, pravidla Ekotýmu a rozdělíme si otázky Analýzy k tématu Odpady, které rodiče a děti z MŠ zvolili při hlasování.

 

 

EKOŠKOLA VE ŠKOLNÍM ROCE 2017/2018:

 

 

REPORTÁŽ - Členky Ekotýmu MŠ Čeladenská beruška v zahradě Senátu Parlamentu České republiky

Když se vám jednou podaří po usilovné práci něčeho dosáhnout, cítíte zadostiučinění a těšíte se z úspěchu. O to více je pak těžší a zodpovědnější úspěch zopakovat. Tohle znají třeba sportovci. V roce 2016 jsme se radovali z mezinárodního titulu Ekoškola mezi úplně prvními mateřskými školami z České republiky. Tím jsme dostali kromě ocenění i motivaci k pokračování a prohlubování environmentálních témat. Po dvou letech práce, přišel nový audit, obhajoba titulu a jak již možná víte, obstáli jsme. Jen třináct mateřských škol v ČR, tohoto ocenění opakovaně dosáhly. Význam této události podtrhlo slavnostní předání obhájeného titulu v Senátu Parlamentu České republiky, kterého se zúčastnily také členky Ekotýmu MŠ Čeladenská beruška. Je to taková olympiáda na poli environmentální výchovy, kde ale není poražených, jen vítězů, těch co pilně trénují. I vy se můžete přidat do týmu, fandit nebo sportovat v rámci svých možností. Stačí začít, my už víme, že to má smysl.

Jana Bartošová (zveřejněno ve zpravodaji obce Čeladná 7/2018)

 

Členky Ekotýmu MŠ Čeladenská beruška v zahradě Senátu Parlamentu České republiky.

 

4. Schůzka Ekotýmu 2017/2018

proběhne v úterý 19. 6. 2018 v 15:45.

Na schůzce zhodnotíme naši celoroční činnost.

 

REPORTÁŽ - Ne zrovna voňavé, leč poučné

To, že cesta vody v odpadu nekončí, jsme se dozvěděli při návštěvě čeladenské čističky odpadních vod, do které jsme se šli s dětmi podívat. A jak návštěvu vnímaly děti, nám řekl Matýsek: „My jsme byli na čistírně odpadních vod. My jsme se tam podívali. Viděli jsme tam takové čistírny, které čistily vodu ze záchodu a z kanálu. Čistily to v takové nádobě a byly tam takové ty ... malé … bakterie. Čistily tu vodu, protože jinak bychom ji nemohli pít. Čistou vodu pak dávají do řeky.“

Kamila Kemrová a Olga Golasová (zveřejněno ve zpravodaji obce Čeladná 5/2018)

 

Čistička odpadních vod

 

Voda z kanálu proudí do čističky

 

Už se čistí

 

Bakterie - čistící bakterie na okraji nádoby

 

 

 

 

REPORTÁŽ - Výlet do Mlýnské doliny naplánoval Ekotým

Děti už v lednu, v  rámci programu Ekoškoly a k vybranému tématu VODA, vyslovily přání dozvědět se, jak vodu využívali naše prababičky a pradědové. Netušili jsme, jak úžasný výlet nás čeká. A co všechno jsme ve skanzenu v Rožnově pod Rahoštěm viděli, je zachyceno na fotografiích ...

Kamila Kemrová a Olga Golasová 5/2018

Vodu používali kováři,

 

pohánělo se s ní mlýnské kolo

 

a vyprávělo se, že v ní bydlí vodníci.

 

Viděli jsme stavidla

 

a taky to, jak se díky vodě mele mouka.

 

REPORTÁŽ - Akce "Z"

 

Že máte, nebo také nemáte představu o takové akci a právě proto si čtete tento příspěvek? Tak děti v tom měly jasno, akce „Z“ je přeci akce „zmrzlina“, ale zrovna o mlsání to nebylo. Akcí „Z“ jsme nazvali úklidovou akci naší školkové zahrady, jejíž účast byla dobrovolná, stejně jako její předchozí akce „S Ekoškolou uklidíme  Čeladnou“.  V obou případech jsme uvítali rekordní počet účastníků z řad dospělých i dětí. Obě akce se nesly v atmosféře s chutí do toho a vše je hotovo, práce šlechtí, nebo taky ten umí to a ten zas tohle, a všichni dohromady udělají moc. A závěr? Máme tady krásně, na Čeladné.

 

Lucie Kaločová

 

 Akce "Z" jako zahrada.

 

REPORTÁŽ - Ekoškola je strhujícím příběhem škol, které se rozhodly změnit sebe a své okolí

Po dvou letech prožitků a práce jsme plni očekávání přivítali auditorský tým, který ověřoval, jestli naše úsilí odpovídá kritériím a můžeme se dále nazývat Ekoškolou. Paní auditorky pečlivě prostudovaly materiály dokládající práci celého Ekotýmu a v rozhovoru s dětmi i dospělými zjišťovali co, proč a jak v Ekoškole děláme. K pozitivnímu hodnocení a obhajobě titulu přispěla skvělá prezentace členů Ekotýmu. Ti se v činnosti Ekoškoly orientují a svou aktivitou ovlivňují životní prostředí nejen ve škole, ale i u sebe doma a ve svém okolí. Obhájit mezinárodní titul Ekoškola není samozřejmostí, je za tím neustálá práce a její náročnost dokládá také fakt, že z prvních Ekoškol v mateřských školách, které získaly titul v roce 2016, se jich k obhajobě přihlásilo pouze 11 z celé České republiky. Celá naše práce se neobejde bez podpory a nebývalé aktivity zaměstnanců školy, rodičů i dětí, za což jim patří velké díky.  Jsme potěšeni, že můžeme takto reprezentovat obec Čeladnou a především spoluvytvářet u dětí vztah k přírodě i s vědomím potřeby ji chránit a vážit si jí.

Jana Bartošová

Děti vysvětlují auditorkám, co v Ekoškole dělají.

 

REPORTÁŽ - Ekoškola v školní družině aneb děti dětem

V lednu jsme měli možnost prezentovat Ekoškolu zástupcům škol a školských zařízení, jejichž ohlasy byly tak pozitivní, že jsme hledali cesty, jak myšlenku Ekoškoly šířit dál. A protože víme, že jsou děti nedílnou součástí Ekotýmu, využili jsme jejich ochotu, aby společně s koordinátorkou navštívili a prezentovali Ekoškolu dětem i dospělým v družině ZŠ Čeladná. Děti z MŠ seznámily starší kamarády a budoucí spolužáky, se 7 kroky Ekoškoly a aktivitami, které ve školce uskutečňujeme k jejich naplnění. Letos se zabýváme tématem Voda, a tak jsme dětem z družiny ukázali i některé pokusy, které jsme si už dříve vyzkoušeli ve školce. Za snahu Ekoškoláků je kamarádi ze školy odměnili sovičkami, které sami vytvořili.

Olga Golasová, Jana Bartošová

Děti vysvětlují, co dělají v Ekoškole.

 

Metodika 7 kroků v podání dětí.

 

Děti sledují a zkouší si pokusy s vodou.

 

REPORTÁŽ - Vodní karneval

Už druhým rokem jsme propojili téma Ekoškoly s karnevalem. Po loňském karnevalu zodpovědných strávníků, kdy se sálem proháněli kuchaři, jahůdky, perníčky i sushi, jsme byli opravdu zvědaví na to, co vymyslí rodiče letos. A nevycházeli jsme z údivu. Děti přišly v maskách s vodou spojených od vodníků, sněhuláků, přes piráty a vodní víly až po rybičky. Ani rodiče se nenechali zahanbit a přišli mnohdy k nepoznání namaskovaní. Nejvíce zaujala rodinka, která si na karneval odskočila z pláže v žabkách s nafukovacím kruhem a maminka v kostýmu plameňáka. Děti nezapomněly i na karnevalu všem zúčastněným představit, co jsme si v tématu Voda naplánovali. Jestli budeme pokračovat v duchu tradice propojení karnevalu s tématem Ekoškoly, můžeme se  příští rok těšit na originální kostýmy z odpadků.

 

Děti představují účastníkům karnevalu plán Ekoškoly.

 

 

REPORTÁŽ - Voda a naše plány na třetí schůzce Ekotýmu

Nejprve jsme si rozdali role, třeba zapisovatele, fotografa, kreslíře, časoměřiče a další.  Děti z Ekotýmu potom poskládaly stopy, které znamenají kroky Ekoškolky. Zkoumáme vodu a jak s ní zacházíme a abychom s ní šetřili. Vymysleli jsme, že pojedeme do skanzenu na exkurzi, na zahradu pořídíme nádrž na vodu, se kterou si potom budeme hrát, na záchodě budeme šetřit vodou a už jsme vyrobili obrázky na záchod a do umývárny, abychom šetřili vodou. 

S pomocí mamky zapsali Jirka a Bára Kahánkovi

A já jenom doplním, že jsme v příjemné atmosféře vyhodnocovali naše „výzkumy“ - zda a jak se nám daří vodou šetřit, ladili jsme naše plány, co bychom letos chtěli a mohli udělat pro zlepšení situace.

Zápis
Třídy
Ekoškola

Co potřebují děti do školky

Jak se mám svému dítěti před vstupem do školky věnovat?

VÍCE INFORMACÍ

NOVINKY - CO JE U NÁS NOVÉHO?

MÁTE DOTAZ? Napište nám.

kod