+420 777 364 188
ms@celadenskaberuska.cz

Chceme vědět, jak se učí jinde aneb ZAHRANIČNÍ STÁŽ PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY V BELGII VE MĚSTĚ ANTVERPY

Stáž ve městě, kde podle pověsti žil obr, který námořníkům, lodníkům, kteří připlouvali do přístavu a nechtěli mu zaplatit vysoké poplatky, trhal ruce.

Stáž byla hrazena z projektu CESTA, která nám učitelům MŠ přinesla odpovědi na řadu profesních otázek, jako např.: Jak učitelé plánují svoji výuku, jak vyhodnocují kvalitu výuky, zda a jak ve školách funguje kolegiální podpora, jakým způsobem školy vyžívají pro podporu pedagogů mentoring či koučing. A především nás seznámila se školským systémem v Antverpách. Belgie má tři regiony, vlámsky mluvící, francouzsky mluvící a německy mluvící. Vlámský region má svůj parlament, vládu a svůj vzdělávací systém, který je jiný než v celé Belgii. Školní rok v Belgii začíná stejně jako u nás 1.září a končí 30. června. Školní docházka je povinná do 18 let, ale žáci, kteří nechtějí setrvat v řádné školní docházce, mají možnost od 15 let externí školní docházky a zároveň pracovat. Školský systém se dělí na Základní vzdělávání (Elementary school) tj. předškolní (nursery education) a základní (primary education), které navštěvují děti od 2,5 – 6 let a od  6 – 12 let. Ve 12 letech děti začnou navštěvovat Středoškolské vzdělávání (Secondary education), které se dělí na tři dvouleté cykly (12 – 14 let, 14 – 16 let, 16 – 18 let), přičemž první cyklus je pozorovací, společný pro všechny žáky. Na konci prvního cyklu, se na základě zkoušky rozhodne, zda žák pokračuje ve všeobecném, technickém, uměleckém či v odborném zaměření. V 18 letech mohou studenti pokračovat ve Vysokoškolském vzdělání (High education), které se dělí na studium tzv. PROFESNÍCH BAKALÁŘŮ – studium trvá 3 roky, pokud student chce pokračovat na magisterské studium musí se na něj rok připravovat. Existuje ještě studium bakalář po bakaláři, což je jeden rok studia po bakalářském studiu a AKADEMICKÝCH BAKALÁŘŮ – studium ukončené magisterským titulem. Studenti mají možnost po dosaženi magisterského titulu dále pokračovat ve studiu a získat titul doktor.

Při naší týdenní stáži jsem navštívila tři mateřské školky. První školka se nacházela v okrajové části Antverp uprostřed přírody - „KOEKATOE ŠKOLKA“: Děti zde objevují přírodu hravou cestou. Školka motivuje děti, aby objevovaly, prozkoumávaly a učily se na základě toho, co je zajímá. Školka podporující a rozvíjejí talent dětí, soustředí se na to co děti umí v čem jsou dobré a ne na to co neumí. Diagnostiku dětí provádějí pomocí tzv. Learning stories (výukových pohádek). Učitelé fotí děti při činnostech a ptá se jich, proč a jak to dělají, zajímají se o proces učení a na základě těchto informací napíší pohádku, analýzu, co se dítě naučilo. Srovnávají dítě ve vývoji samo se sebou, ne s jiným dítětem.

Druhá škola (De Bijtjes), kterou jsem navštívila, se nacházela v srdci jedné z nejrozmanitějších čtvrtí Antverp. Multikulturní školka, ve které se setkává více než 40 národností, převážně z Afriky, východní Evropy. Většinou děti neumí holandsky (vlámsky), první týdny strávené ve školce se prioritně učí základní slovíčka pomocí obrázku, piktogramu. Když děti žijí vedle sebe, vznikají problémy, musí se naučit hádky zvládat a vyřešit si je mezi sebou, učí se problémy řešit metodou: Krok 1: zastav se a uklidni se! Krok 2: přijít k učitelce! Krok 3: promluvit si u stolu co se stalo! Krok 4: najít řešení, aby byli spokojení! Krok 5: vybere se myšlenka, která je nejlepší, potřesou si ruce a hodí problém za sebe. Rodiče a učitelé se starají o emocionální blahobyt a zdraví dětí dohromady, rodiče jsou partneři školy. Škola pomáhá rodičům v případě finančních a sociálních problémů (MAKE SCHOOL TOGETHER)

Třetí a poslední školu, kterou jsem navštívila, byla MUSICA SCHOOL (Musica Bervoetstraat)  Musica se zabývá předškolním a základním vzděláváním. Obě entity mají jasný profil vzdělávání prostřednictvím hudební výchovy. Motem školky je, že hudba vede děti k soustředění a hra na flétnu je součásti výuky. Velice zajímavá byla návštěva FabLabu, laboratoře, tvůrčího pracovního prostoru, ve kterém si studenti i veřejnost může realizovat svoje projekty na 3D tiskárně, a laserové řezačce či CNC stroji.  Stáž byla obohacená komentovanou prohlídkou Antverp a gastronomickým zážitkem, který pro nás připravili studenti hotelové školy.

Celkově stáž hodnotím velmi pozitivně. Byla pro mne přínosem a inspirací pro moji budoucí práci, týdenním intenzivním kurzem angličtiny, seznámením s učitelkami z ostatních škol z Moravy, které se stáže zúčastnily a se kterými jsem mohla sdílet nabyté informace. Organizace stáže byla na vysoké úrovni, s podporou překladatelky a zástupkyně z organizace KVIC (Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum). Děkuji paní ředitelce a celému našemu týmu, který mi umožnil se stáže zúčastnit.

Kamila Kemrová

Hudební zázemí ve školce Musica

 

školka De Bijtjes

 

Zahrada ve školce Koekatoe

 

Zobrazit všechny reportáže

Zápis
Prostředí
Ekoškola

Co potřebují děti do školky

Jak se mám svému dítěti před vstupem do školky věnovat?

VÍCE INFORMACÍ

NOVINKY - CO JE U NÁS NOVÉHO?

MÁTE DOTAZ? Napište nám.