
Když děti mají slovo
Začátek nového školního roku neznamená jen návrat dětí do lavic či do školky, ale také čas, kdy si ve třídách nastavujeme základní pravidla společného soužití. V naší mateřské škole věříme, že aby děti pravidla respektovaly, je důležité, aby se na jejich tvorbě samy podílely. Zkušenosti z minulých let nám potvrzují, že když se děti mohou do procesu zapojit, pravidla přijímají mnohem ochotněji a lépe je dodržují.
Tento přístup je také ukotven v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, který zdůrazňuje význam spoluvytváření prostředí a pravidel spolu s dětmi. Proto vycházíme vždy z konkrétních situací, které ve třídě pozorujeme. Co dětem činí obtíže, co si potřebujeme připomenout, a na základě toho společně formulujeme jednoduchá, srozumitelná pravidla.
Samotný proces tvorby pravidel je pro děti zároveň zábavnou aktivitou. Při činnostech děti nejprve zachytíme na fotografiích, které pak slouží jako vizuální pomůcka. Každé pravidlo doprovází krátký text, který si děti mohou pomocí prosvěcovací destičky obkreslit. Takto vznikají přehledné plakáty, které máme ve třídě na očích a k nimž se můžeme kdykoli vracet.
Nejlépe ale mluví samy děti:
Kryštof: „Líbí se mi, že pravidla tvoříme společně.“
Benji: „Líbí se mi to.“
Julie: „Lépe se ta pravidla dodržují, protože je tvoříme společně.“
Jak je vidět, i ti nejmenší dobře chápou, že když mají možnost se vyjádřit a být součástí procesu, pravidla nejsou něco „shora nařízeného“, ale stávají se přirozenou součástí jejich školkového života.
Nikol Vojvodíková

Modeování situace k pravidlům

Pravidlo velikosti klacku na hraní, velkého jako paže.

Tvorba pravidla v kruhu

Takto vypadala pravidla třídy Včelky minulý školní rok








